Volgens de Gezondheidsraad moeten we per dag 250 gram groente binnen zien te krijgen. Deze mening deel ik met hen, alleen besef ik als online diëtist goed dat dit niet altijd gemakkelijk is. Om aan deze norm te komen heb ik 8 praktische tips voor jullie. Print ze, plak ze op de koelkast en optimaliseer vandaag nog je voedingspatroon!

Tip 1: neem groente bij elke maaltijd

We moeten van het idee af dat we alleen bij de avondmaaltijd groente nemen. Nee, ook het ontbijt en óók de lunch kan je zien als maaltijdmoment om groente te nemen. Bescheidenheid siert in dit geval niet. Neem standaard elke maaltijd iets van groente en je krijgt van de online diëtist een tien! #jonathanklaassen

Tip 2: eet rauwkost op je brood of cracker

Neem je een broodje of cracker met bijvoorbeeld kaas, doe hier dan standaard wat groente bij. Het zij schijfjes tomaat, komkommer of wat dacht van wat kiemgroente. Sloof je uit voor de buurt. Niet alleen gezond, maar ook gewoon lekker fris. Win-win situatie!

Tip 3: neem groente als snack

Snackgroente mensen, neem er zoveel je van als je wilt. Weinig tot geen calorieën maar je tikt wel snel de 250 gram aan. De Gezondheidsraad blij, maar de online diëtist ook! Andere gezonde snacks kun je trouwens hier vinden.

Tip 4: maak een salade van (restjes) groenten

Ga voor de koelkast staan en pak alle restjes groenten. Maak er, creatief als je bent, een mooie salade van. Tevens een goede manier om voedselverspilling tegen te gaan en tevens een manier om richting de 250 gram te gaan. Bekijk hier wat opties.

Tip 5: wrap als lunch

Een wrap is dé manier om veel groente binnen te krijgen. Sloof je wederom uit en pak verschillende groente die je lekker vindt en stop ze in de wrap. De Gezondheidsraad weer blij en ik ook. Wie wil dat nou niet?

Tip 6: doe dit bij weinig tijd!

Je hebt niet altijd tijd voor bovenstaande caprionelen. Kies voor diepvriesgroenten, kant- en klaar soeppakketen van AH, neem een abonnement op een groentepakket of koop eens zo’n rijkelijk gevulde salade bij SLA. Of althans, dit zijn wat voorbeelden om je op weg te helpen.

Tip 7: kies 2 soorten groenten bij de avondmaaltijd

Maak er een sport van om bij de avondmaaltijd meer groente te nemen dan je normaal zou doen. Dus niet alleen broccoli bij de aardappels, maar waarom ook niet nog wat gewokte spinazie? Precies, bewandel eens nieuwe paden en kom uit je comfortzone voor een optimaal voedingspatroon.

Tip 8: maak een soep

Oja, en met het maken van een soep krijg je natuurlijk heel veel groente binnen. Onderschat dit niet en maak zo af en toe eens een soep. Ideaal!
tips voor meer groente

Wil je mij als online diëtist?

Klik hier