Zó overleef je Pasen

Pasen is van origine een religieus feest, maar wordt tegenwoordig door veel Nederlanders ook op een andere manier gevierd. Het samenkomen met familie staat voor sommigen dan ook meer centraal. Net als andere feestdagen kan Pasen wel lastig zijn wanneer je bezig bent met het nastreven van een gezond voedingspatroon of wanneer je gewichtsverlies wilt realiseren. Daarom heb ik een aantal tips voor je hoe je Pasen goed kunt overleven. Lees de tips, pas ze toe en heb een fijn Pasen.

Tip 1: beweeg, beweeg en beweeg!

Gewoon even een simpele maar effectieve tip die ik je eigenlijk niet hoef te vertellen. Toch vertel ik hem, want deze tip is in zijn simpelheid waar en kan motiverend werken om weer te lezen. Sport en beweeg ook tijdens Pasen! Kijk, laten we eerlijk zijn, met Pasen (als je natuurlijk samen gaat eten) ga je hoe dan ook meer eten en drinken en dus meer calorieën binnenkrijgen. Als je rondom of tijdens deze dagen nou wat meer gaat sporten en/of gaat bewegen verbrand je meer calorieën en dus neem je een aantal van die extra calorieën weg. Probeer bij elke brunch of uitgebreid ontbijt een sportsessie te doen of maak een flinke wandeling. En geloof me, deze tip helpt aanzienlijk.

Tip 2: eet een eitje

Alleen liever dan geen chocolade ei, nee ik bedoel echt een normaal eitje. Traditiegetrouw eten veel mensen nu ook wat meer eieren, en dat kan geen kwaad. Je hoeft niet bang te zijn dat je cholesterolgehalte plots omhoog gaat, want dat gaat gelukkig (achterhaald verhaal) niet gebeuren. Het punt dat ik hier natuurlijk vooral wil maken is zeg eens ‘nee’ of ‘ik neem jou bij uitzondering’ tegen de chocolade eitjes;) Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg en je wilt een verandering dus maak andere keuzes!

Tip 3: ontbijt of brunch verstandig

Bij Pasen zitten de calorieën met name ook in het uitgebreide ontbijt en lunch. Het kan natuurlijk een keuze van jou zijn om even niet op te letten, wil je wel opletten focus je dan hier op: neem een beschaafd bordje en ga niet mee in al die luxe broodjes (paasbrood of andere lekkernijen) of althans: wees er matig mee en kies vooral gewoon voor (volkoren) boterhammen met mager eiwitrijk beleg zoals kipfilet, ham, hüttenkäse, kwark, yoghurt of maak wat mij betreft een lekkere omelet met groenten. Wil je graag van alles wat eten focus je dan op de 80% regel.

Tip 4: eet tot je 80% vol zit

Deze tip kun je heel goed toepassen tijdens Pasen. De 80% regel is een manier om portiecontrole te hanteren. Met deze methode eet je op gevoel en probeer je te eten tot je 80% vol zit. Probeer dit niet letterlijk te nemen, want zoiets meten is natuurlijk erg moeilijk, maar probeer wél goed naar je lichaam te luisteren. Eet niet tot je vol zit, maar tot je geen trek meer hebt. En geloof me, ook dat is gewoon genieten.

Tip 5: compenseer op een ander moment

Je kan tijdens het eten opletten, maar je kunt ook eerder op de dag of een andere dag daarmee rekening houden. Een veelgebruikte methode die ik adviseer is het verkleinen van andere maaltijden. Je kiest een aantal eetmomenten uit en die ga je verkleinen, waardoor je compenseert met bijvoorbeeld het uitgebreide ontbijt of brunch. Voorbeeld: je neemt tijdens een ander ontbijt of lunch 1 broodje minder, je neemt tijdens de lunch een klein bakje yoghurt (zonder muesli of cruesli deze keer) en neemt bij de koffie deze keer niet iets lekkers en probeer wat tussendoortjes over te slaan. Alles draait om balans en zo kan je een etentje met meer calorieën goed opvangen.


Groep mei

Voor groep mei zoek ik 7 geschikte kandidaten die bijvoorbeeld willen afvallen. Wil je één van die 7 mensen zijn waarmee op dinsdag 1 mei ga starten? Stuur een e-mail naar jonathan.klaassen@hotmail.com of app nu naar het nummer 06-14951429, vertel wie je bent en wat je zou willen bereiken. Dan vertel ik hoe het programma eruit ziet en wat de kosten zijn.