Afvallen kan ons soms knap lastig gemaakt worden. In het artikel stiekeme dikmakers deel 1 nam de online diëtist al een aantal producten onder het vergrootglas die daarbij in de weg kunnen staan. In dit artikel breiden we dat lijstje nog eens wat verder uit. Zo houden ze jou voortaan niet meer voor de gek!

1. Vruchtensap

Bevatten vitamines maar zitten daarnaast ook boordevol (vruchten)suikers – en dus energie (kilocalorieën). Het kan je wellicht wat eentonig in de oren klinken – en sorry daarvoor – maar zoals alles geldt ook hier weer: geniet met mate! Drink gerust een glas sap op een dag maar wil je op je gewicht (en suikerinname) letten, beperk het dan tot één glas per dag. Een glas drinken verzadigd ons nou eenmaal niet (doordat het geen vezels bevat zoals, een los stuk fruit) en zo heb jij binnen no time een hoop overbodige suikers binnen, daarom mag deze stiekeme dikmaker dan ook absoluut niet ontbreken aan deze lijst. Lees hier meer over suikers.

2. Kant- en klaar salades

Je kent ze wel, ideaal voor wanneer je weinig tijd hebt en tóch op je gezondheid wilt letten – je komt zo immers aan jouw dagelijkse portie groente. Maar wees ook hier op je hoede, wanneer de online diëtist een rondje in de supermarkt maakt, komt hij soms gedesillusioneerd de winkel uitlopen. In menigeen van deze salades zit zoveel calorieën (lees: energie) dat we alsnog meer binnenkrijgen dan daadwerkelijk goed voor ons is. Bekijk dus goed het etiket en vergelijk met elkaar.
Lees hier trouwens meer over kant- en klare maaltijden.

3. Biologische taartjes

Biologisch eten heeft de laatste jaren terrein gewonnen. De supermarkt en ook koffietentjes liggen dan ook vol biologische producten. Een mooie ontwikkeling als je het de online diëtist vraagt: aandacht voor de dieren, mens en milieu. Naast dat dit een mooie vooruitgang is, kijk ik als diëtist – en dit moet je mij maar niet kwalijk nemen – ook naar het product in zijn geheel. Wil jij op je gewicht letten of ben je bezig met afvallen? Laat je dan niet verleiden door de term: biologisch. Het klinkt gezond en natuurlijk maar uiteindelijk – en daar is de wetenschap eenduidig over – zijn natuurlijke suikers ook gewoon suikers (wil je mijn visie op dit onderwerp lezen, klik dan hier.) Dus wees je bewust bij het zien van van de term: biologisch of natuurlijk gezoet, dat dit alsnog caloriebommetjes kunnen zijn: geniet maar doe dit met mate! Lees hier meer over biologisch eten trouwens.

4. Mueslirepen

Muesli klinkt gezond zou je zeggen, en dat is wat de fabrikanten je ook maar al te graag laten geloven. Met termen als ‘natuurlijk, raw’ enzovoort, lokken ze de repen in je mandje. Maar wat ze er niet bij zeggen is dat deze repen veelal vol zitten met suiker. De muesli moet immers aan elkaar plakken. Het maakt niet uit of er hierbij gebruik is gemaakt van bijvoorbeeld honing of agavesiroop. Hier kan ik als online diëtist concreet over zijn: suiker is suiker. Het advies van de online diëtist is dan ook: kies liever voor een handje ongezouten noten of neem een schaaltje magere (soja)yoghurt met een eetlepel muesli. Dit bespaar je een hoop onnodige calorieën. Neem je wel een mueslireep dan maximal 110 kilocalorieën. Meer calorieën is echt niet nodig!

Samenvattend

– Vruchtensap bevat veel (fruit)suiker en dus calorieën
– Kant- en klaar salades bevatten veelal veel calorieën
– Biologisch zegt niets over de hoeveelheid suiker/vet/calorieën dat er in een product zit
– Mueslirepen bevatten veelal veel suiker (al dan niet verpakt in termen als honing) en bevatten hierdoor veel calorieën



Wil je meer weten over voedselhypes?

Bestel dan hier mijn boek!