Eten in een restaurant behoort – vind ik – toch wel tot de lekkerste geneugten des levens. Grote kans dat jij dat ook met mij eens bent. Wel – en die vragen krijg ik ook veel in mijn online praktijk – kan het soms als een obstakel voelen wanneer je bijvoorbeeld wilt afvallen of simpelweg op gewicht wilt blijven. Daarom heb ik 8 tips opgesteld om je bij dit ‘obstakel’ te helpen. Keuzes maken, keuzes maken, daar draait het allemaal om!

Tip 1: bekijk vooraf het menu

De ervaring leert dat wanneer je vooraf een blik werpt op het menu, de keuzes doordachter – en daardoor beter zijn – dan wanneer je op het moment suprême eten besteld (lees: je wordt verleid om meer te eten).

Tip 2: kies voor magere vlees-of vissoorten

Kies voor mager vlees, zoals: biefstuk, kip, tartaar, rosbief of runderlappen. Of neem magere vis, zoals: witte vis (zoals kabeljauw), tonijn, forel of ga eens voor makreel of zalm of neem schaal- en schelpdieren zoals garnalen, kreeft of mosselen. Ben je vegetariër of veganist? Vraag dan wat de mogelijkheden zijn.

Tip 3: eet veel groenten

Een simpele doch doeltreffende tip. De vezels uit groenten zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel. Het resultaat? Je bent sneller vol en eet daardoor minder!

Tip 4: voel je niet verplicht je bord leeg te eten

Wees je ervan bewust dat het restaurant geen rekening houdt met jouw doel (bijvoorbeeld afvallen). Voel je daarom dus ook niet verplicht je bord leeg te eten. Wil je minder eten, lees dan eens de eet tot je 80% vol zitmethode.

Tip 5: beperk het aantal gangen

Vraag jezelf af hoeveel gangen je wilt gaan nemen. En wees je hierbij wel bewust dat elke gang meer eten en dus meer calorieën betekent. En weet dat niemand je verplicht om 3 gangen te nemen, je mag ook best alleen 1 hoofdgerecht nemen. Jij beslist!

Tip 6: wees waakzaam voor sausjes en dressing

Je gerecht mag echt wel een sausje of dressing bevatten. Weet alleen – en ik geef slechts de informatie – dat sausjes en dressing (zeker op basis van room en vet) wat meer calorieën kunnen bevatten. Mijn advies: vraag het sausjes apart zodat je invloed hebt op de hoeveelheid die je neemt.

Tip 7: kies bewust je drinken uit

Natuurlijk, in de meest ideale situatie bestel je een caloriearm drankje zoals water (met bubbels) of – als je behoefte hebt in een zoet drankje – bijvoorbeeld cola-light. Wil je graag wat alcohol drinken, spreek dan vooraf met jezelf af hoeveel glazen je drinkt.

Tip 8: wees eerlijk tegen de kok

Wil je een gerecht dat wat kleiner is, minder calorieën bevat of bijvoorbeeld juist veel groenten? Durf het te vragen, de kok kan je hier vast een passend gerecht voor geven.
restaurant online diëtist